De Bezaan

Gedurende 6 jaar heeft de Rotary Club Oostende ter Streep zich geëngageerd om VZW De Bezaan op te richten, een inclusief woonproject in Gistel voor 8 volwassenen met een verstandelijke beperking en/of autisme en 2 residenten. Het project biedt een oplossing voor ouders en familie en staat model voor anderen in Vlaanderen.

Dit project is tot stand gekomen nadat enkele cliënten van vzw Ithaka de droom hadden geuit om zelfstandig te kunnen wonen. De club heeft dit in samenwerking helpen realiseren, met financiële steun, begeleiding, maar ook door de handen uit de mouwen te steken.

De Bezaan is geen leefgroep en dat is bijzonder. Er is bewust voor gekozen om geen gemeenschappelijke keuken of woonkamer te voorzien in het gebouw. De cliënten wonen elk in hun eigen appartement onder het motto “zo gewoon mogelijk” met begeleiding van diensten op maat die op regelmatige basis kunnen langskomen. In het gebouw wonen ook 2 residenten bij wie de cliënten terecht kunnen. Deze mensen werken buiten de sociale sector en staan vrijwillig voor hen klaar.

VZW De Bezaan is opgericht in 2011 en na de realisatie van het gebouw in 2017 heeft de club zich zoals afgesproken teruggetrokken uit de Raad van Bestuur. In 2018 bestaat dit succesvolle project 2 jaar en om anderen te inspireren in hun zoektocht naar creatieve woonoplossingen brachten ze het boek “samen lukt het alleen” uit met een terugblik op de voorbije periode.

Meer informatie over dit project vind je op de website .